Čo je HID?


Slovo HID je skratka "High Intensity Discharge" (Vysoko intenzívny výboj) . Tento výraz znamená takú svetelnú jednotku ktorá vzniká výbojom medzi dvomi elektródami. Tento elektrický výboj vzniká v kapsuly ktorá je naplnená vzácnymi plynmi, (aj xenónom)

Ako to funguje?


V podstate oproti klasickým halogénovým svetlám  HID nepoužíva vlákno ktoré žiari. Zdrojom svetla je zhruba 5 mm dlhý elektrický výboj. Zariadenie svojou činnosťou oveľa viac pripomína neónové trubice používané na osvetľovanie vnútorných priestoru ako halogénové žiarovky.

Komponenty


- "Výbojka" - nachádza sa v telese lampy, v jej telese sa nachádza kapsula kde je elektrický oblúk, ako zdroj svetla.
- balast, trafo - Ku vzniku elektrického oblúka a jeho udržaniu je nutné precízne nastavenie napätia. Túto úlohu  plní táto regulačná jednotka.
- štartér - na aktiváciu el. oblúka je potrebné napätie cca. 23000 Volt. ( na jeho korektné udržanie stačí už len 85 Voltov) Toto zabezpečuje 23 kV - štartér. Skoro vo všetkých konfiguráciách je súčasťou balastu.

Aký je rozdiel medzi halogénkou a systémami  HID ?


V podstate oproti klasickým halogénovým svetlám HID nepoužíva žhaviace vlákna. Zdrojom svetelnej energie v predmetnej výbojke je elektrický oblúk, ktorý v ochrannej atmosfére banky na výbojke produkuje svetlo na spôsob oblúkovej elektrickej zváračky. 

Svetelná  intenzita     

                                                                                                                                                                       Pred  nedávnom na určenie farby daného telesa sa používala metóda porovnania z farbou telesa ktorého odtieň pri žiarení bol všeobecne známy. Takto určené odtiene sa určovali potom v kelvinoch [K].Systémy halogén majú škálu cca  3200K preto ten oranžovkastý  odtieň. ľudské oko je stavané tak aby najoptimálnejšie rozoznávalo škálu blízku slnečnému žiareniu teda cca 4200-5000K- a tomu sa prispôsobujú aj naše výbojky nakoľko najlepšie imitujú denne svetlo a preto v noci sú optimálnou náhradou denného svetla. Je nutné vziať pri tom do úvahy že  intenzita HID systému je asi 3-násobná oproti klasickým halogénovým žiarovkám (~5-700 lm oproti. 2200-3000 lm), teda presnejšie Xenón žiari presne v optimálnej svetelnej škále pre ľudské oko.  

Zopár údajov na porovnanie:
- Halogén: 3200K
- Denné svetlo: 4200K
- Pod mrakom
- Zamračená obloha
- Nočná obloha  

Už z tohoto porovnania je vidieť, že 10000K-ove, prípadne silnejšie HID systémy sú buď v cestnej doprave nepoužiteľné alebo výrobca, prípadne distributér užívateľov úmyselne chybne informuje zo zámerom predaja za každú cenu alebo získania mimoriadneho postavenia na trhu.

Tipy výbojok.


-Halogénové systémy "H", buď 900x (americké),a Xenón systémy "D" začínajú písmenným kódom. Spôsoby uchytenia žiaroviek sú tak typovo rôznorodé že mnohé druhy sú použiteľné len v určitých typov parabol.
U HID poznáme dva druhy, a to tieto:
- D2S: [Discharge, 2nd generation, Shielded] -Projekčný systém svietenia . (BMW, Audi, Ford, Range Rover, atď.) - D2R: [Discharge, 2nd generation, Reflection] - Zrkadlovky. D2R-tieto boli vyvinuté začiatkom 90ich rokov lebo Mercedes na  rozdiel od BMW a Audi nebol ochotný prejsť na projekčný spôsob svetiel v triede E. Neskôr Lexus, Acura (Honda) a aj Volvo prešlo na tento druh svetiel. Iróniou je že ale aj nové E-čko prišlo na trh už z projekčnými svetlami.

Čo je vlastne  Bi-Xenon respektíve H4 Hi/Lo?

-Pri "Klasických" HID systémoch sa pri diaľkových svetlách používa klasická halogénová žiarivka (H1, H3 príp. H7) Okolo roku. 2000 sa na trhu objaví prvé Bi-Xenon systémy, kde sa ten istý HID systém stará aj o diaľkové a aj o tlmené svetlá. Zmenu zabezpečuje elektronika, ktorá po prepnutí zmení posunom ohniskovú vzdialenosť, čím zabezpečí   "dlhé svetlá". tento systém sa používa hlavne pri zrkadlovkách, to jest pri parabolách z refleksnou plochou.                ( "klasické" projektori nie sú na tento systém vhodné).
Nakoľko v H4- halogénovom svetle sa v jednom telese žiarovky nachádzajú dve vlákna, jak na tlmené tak na diaľkové svetlá, tak pri výmene za Xenónové svetlá sú dve možnosti:
- Okrem základnej výbojky umiestniť ešte jednu a ich vzájomným prepínaním zabezpečiť zmenu ohniskovej vzdialenosti.
- Aplikovať Xenónové výbojky ktoré už konštrukčne zabezpečujú zmeny ohniskových vzdialeností (tak ako OEM Bi-Xenon systém) - aj nami distribuované systémy tento druh zabezpečujú.  

Prečo sa D2S respektíve D2R halogénové výbojky nedajú použiť?


-Prvým problémom je usadenie svetelného zdroja.  Nakoľko u tohto tipu svetiel sa jedná o proces nevratný pretože konštrukčne zmeníme lôžko svetelného zdroja čím umožníme montáž tipov D2S alebo D2R vznikne nám okamžite druhý, ale o to vážnejší problém, a to ten že vo vnútri telesa reflektora sa výbojka dostane inde než bola pôvodne umiestnená a to hlavne dôjde ku zmene ohniska svetelného zdroja. (Svetelný výboj vzniká inde ako bolo umiestnené vlákno v žiarovke čo je zapríčinené konštrukciou výbojky) Vo väčšine prípadov sa nedá výbojka ani približne prispôsobiť reflektoru a nie to ešte ohnisku svetla nakoľko  mu prekáža buď zrkadlo, , šošovka alebo tienidlo v reflektore.

Montáž základného setu.


-Nami distribuovaný základný set obsahuje výbojky ktoré sú konštrukčne kompatibilné z žiarovkami ktoré nahrádzajú jak v uložení, tak v ohniskových vzdialenostiach a veľkosti. týmto je dosiahnuté že nie je nutná žiadna konštrukčná zmena  v telese reflektora. nakoplo garantujeme presnú ohniskovú vzdialenosť odpadá aj prípadné opätovné nastavovanie reflektorov. Je nutné ešte niekam umiestniť trafo,  (zvyčajne na nosník motora alebo podblatník) a kompletná prestavba je hotová .Zvyčajne montáž nepresahuje dobu 1-1,5 hod.

Nastavenie     

-Nakoľko Xenónové reflektory majú svietivosť približne asi tak trojnásobne silnejšiu oproti klasickým halogénom, je mimoriadne dôležité seriózne nastavenie reflektorov podľa výrobcom vozidla stanoveného režimu. inak znečistené alebo inak poškodené reflektory sa môžu stať pre svoju mimoriadnu svietivosť a teda následné oslepovanie protiidúcich vozidiel veľmi nepríjemné až nebezpečné.

Životnosť.                                                                                                     

-Nami distribuované systémy majú životnosť cca. 3000 hod. To je zhruba 6-8-násobok životnosti kvalitnej H4. Zhruba táto doba korešponduje zo životnosťou celého motorového vozidla.

Tepelný režim.


 -Prevádzková teplota HID je o 50-150 stupňov nižšia než je prevádzková teplota klasických halogénok, preto    v telese svetlometu nespôsobuje žiadne škody. [Oproti halogénom zo spotrebou 55W  má HID spotrebu ledva 35W čím logicky produkuje aj ďaleko menej odpadového tepla.]

Energetická náročnosť


 -Oproti klasickým halogénom zo spotrebou 55 W-je nárok systému HID ledva 35 W- ..

Blueshift


- Po prevádzkovaní niekoľko stoviek hodín, sa dá spozorovať mierne zmodranie  svetelného lúča. Toto " zmodranie " je v rozsahu cca. 150-300 K.

Prečo je modrá pri zapnutí?

-V kapsule HID sa nachádzajú pri prvom zapojení mikroskopické čiastočky kovov. Cca 30 sec trvá kým v atmosfére vzácnych plynov zhoria a svetlo vybledne. Horenie týchto kovov je viditeľné modravým jasom.

Cenník


:: Montážna sada: od 14 500- [na všetky druhy xenónových svietidiel]
:: H4 Hi/Lo (Bi-Xenon):od 16 800,-
:: D2S/D2R výbojka (továrenské xenónové lampy: od 3 000,- /krab.
:: Náhradná výbojka /ks: 3 000,- (všetky okrem H4), H4:4 000 ,-
:: Trafo /krab: 5 000,- [24V: 6 000,-]

Ceny sú orientačné bez DPH na ich tvorbe sa nemalou mierov podieľa kurz SK. presné a aktuálne informácie podáme pri kontakte na naše telef. čísla alebo pri osobnom stretnutí.

Garancia.


-Na nami distribuované a montované zariadenia poskytujeme úplnú záruku na bezplatnú výmenu všetkých komponentov po dobu 2 rokov od dátumu montáže alebo predaja.

Čo je v krabici ?


- Xenónové výbojky [2 ks] (H1,H3,H4 Hi/Lo,H7, 9003,9005,9006, a iné...)
- Riadiaca elektronika [2 ks]
-V prípade H4 Hi/Lo + spínací modul [2 ks]
- Upínanie spony, káble, šróby, montážny návod.