Čo
je HID?
Slovo HID je skratka "High Intensity Discharge" (Vysoko
intenzívny výboj) . Tento výraz znamená takú svetelnú jednotku ktorá
vzniká výbojom medzi dvomi elektródami. Tento elektrický výboj vzniká
v kapsuly ktorá je naplnená vzácnymi plynmi, (aj xenónom)
Ako
to funguje?
V podstate oproti klasickým halogénovým svetlám HID nepoužíva
vlákno ktoré žiari. Zdrojom svetla je zhruba 5 mm dlhý elektrický výboj.
Zariadenie svojou činnosťou oveľa viac pripomína neónové trubice používané
na osvetľovanie vnútorných priestoru ako halogénové žiarovky.
Komponenty
- "Výbojka" - nachádza sa v telese lampy, v jej telese
sa nachádza kapsula kde je elektrický oblúk, ako zdroj svetla.
- balast, trafo - Ku vzniku elektrického oblúka a jeho udržaniu
je nutné precízne nastavenie napätia. Túto úlohu plní táto
regulačná jednotka.
- štartér - na aktiváciu el. oblúka je potrebné napätie cca.
23000 Volt. ( na jeho korektné udržanie stačí už len 85 Voltov) Toto
zabezpečuje 23 kV - štartér. Skoro vo všetkých konfiguráciách je súčasťou
balastu.
Aký
je rozdiel medzi halogénkou a systémami HID ?
V podstate oproti klasickým halogénovým svetlám HID nepoužíva žhaviace
vlákna. Zdrojom svetelnej energie v predmetnej výbojke je elektrický
oblúk, ktorý v ochrannej atmosfére banky na výbojke produkuje svetlo
na spôsob oblúkovej elektrickej zváračky.
Svetelná
intenzita
Pred nedávnom na určenie farby daného telesa sa používala metóda
porovnania z farbou telesa ktorého odtieň pri žiarení bol všeobecne
známy. Takto určené odtiene sa určovali potom v kelvinoch [K].Systémy
halogén majú škálu cca 3200K preto ten oranžovkastý odtieň.
ľudské oko je stavané tak aby najoptimálnejšie rozoznávalo škálu
blízku slnečnému žiareniu teda cca 4200-5000K- a tomu sa prispôsobujú
aj naše výbojky nakoľko najlepšie imitujú denne svetlo a preto v noci
sú optimálnou náhradou denného svetla. Je nutné vziať pri tom do úvahy
že intenzita HID systému je asi 3-násobná oproti klasickým
halogénovým žiarovkám (~5-700 lm oproti. 2200-3000 lm), teda presnejšie
Xenón žiari presne v optimálnej svetelnej škále pre ľudské oko.
Zopár
údajov na porovnanie:
- Halogén: 3200K
- Denné svetlo: 4200K
- Pod mrakom
- Zamračená obloha
- Nočná obloha
Už
z tohoto porovnania je vidieť, že 10000K-ove, prípadne silnejšie HID
systémy sú buď v cestnej doprave nepoužiteľné alebo výrobca, prípadne
distributér užívateľov úmyselne chybne informuje zo zámerom predaja
za každú cenu alebo získania mimoriadneho postavenia na trhu.
Tipy
výbojok.
-Halogénové systémy "H", buď 900x (americké),a Xenón systémy
"D" začínajú písmenným kódom. Spôsoby uchytenia žiaroviek
sú tak typovo rôznorodé že mnohé druhy sú použiteľné len v určitých
typov parabol.
U HID poznáme dva druhy, a to tieto:
- D2S: [Discharge, 2nd generation, Shielded] -Projekčný systém
svietenia . (BMW, Audi, Ford, Range Rover, atď.) - D2R: [Discharge, 2nd
generation, Reflection] - Zrkadlovky. D2R-tieto boli vyvinuté začiatkom
90ich rokov lebo Mercedes na rozdiel
od BMW a Audi nebol ochotný prejsť na projekčný spôsob svetiel v
triede E. Neskôr Lexus, Acura (Honda) a aj Volvo prešlo na tento druh
svetiel. Iróniou je že ale aj nové E-čko prišlo na trh už z projekčnými
svetlami.
Čo
je vlastne Bi-Xenon respektíve H4 Hi/Lo?
-Pri
"Klasických" HID systémoch sa pri diaľkových svetlách používa
klasická halogénová žiarivka (H1, H3 príp. H7) Okolo roku. 2000 sa na
trhu objaví prvé Bi-Xenon systémy, kde sa ten istý HID systém stará
aj o diaľkové a aj o tlmené svetlá. Zmenu zabezpečuje elektronika,
ktorá po prepnutí zmení posunom ohniskovú vzdialenosť, čím zabezpečí
"dlhé svetlá". tento systém sa používa hlavne pri zrkadlovkách,
to jest pri parabolách z refleksnou plochou.
( "klasické"
projektori nie sú na tento systém vhodné).
Nakoľko v H4- halogénovom svetle sa v jednom telese žiarovky nachádzajú
dve vlákna, jak na tlmené tak na diaľkové svetlá, tak pri výmene za
Xenónové svetlá sú dve možnosti:
- Okrem základnej výbojky umiestniť ešte jednu a ich vzájomným prepínaním
zabezpečiť zmenu ohniskovej vzdialenosti.
- Aplikovať Xenónové výbojky ktoré už konštrukčne zabezpečujú
zmeny ohniskových vzdialeností (tak ako OEM Bi-Xenon systém) - aj nami
distribuované systémy tento druh zabezpečujú.
Prečo
sa D2S respektíve D2R halogénové výbojky nedajú použiť?
-Prvým problémom je usadenie svetelného zdroja. Nakoľko u tohto
tipu svetiel sa jedná o proces nevratný pretože konštrukčne zmeníme
lôžko svetelného zdroja čím umožníme montáž tipov D2S alebo D2R
vznikne nám okamžite druhý, ale o to vážnejší problém, a to ten že
vo vnútri telesa reflektora sa výbojka dostane inde než bola pôvodne
umiestnená a to hlavne dôjde ku zmene ohniska svetelného zdroja.
(Svetelný výboj vzniká inde ako bolo umiestnené vlákno v žiarovke čo
je zapríčinené konštrukciou výbojky) Vo väčšine prípadov sa nedá
výbojka ani približne prispôsobiť reflektoru a nie to ešte ohnisku
svetla nakoľko mu prekáža buď zrkadlo, , šošovka alebo
tienidlo v reflektore.
Montáž
základného setu.
-Nami distribuovaný základný set obsahuje výbojky ktoré sú konštrukčne
kompatibilné z žiarovkami ktoré nahrádzajú jak v uložení, tak v
ohniskových vzdialenostiach a veľkosti. týmto je dosiahnuté že nie je
nutná žiadna konštrukčná zmena v telese reflektora. nakoplo
garantujeme presnú ohniskovú vzdialenosť odpadá aj prípadné opätovné
nastavovanie reflektorov. Je nutné ešte niekam umiestniť trafo,
(zvyčajne na nosník motora alebo podblatník) a kompletná prestavba je
hotová .Zvyčajne montáž nepresahuje dobu 1-1,5 hod.
Nastavenie
-Nakoľko
Xenónové reflektory majú svietivosť približne asi tak trojnásobne
silnejšiu oproti klasickým halogénom, je mimoriadne dôležité seriózne
nastavenie reflektorov podľa výrobcom vozidla stanoveného režimu. inak
znečistené alebo inak poškodené reflektory sa môžu stať pre svoju
mimoriadnu svietivosť a teda následné oslepovanie protiidúcich
vozidiel veľmi nepríjemné až nebezpečné.
Životnosť.
-Nami
distribuované systémy majú životnosť cca. 3000 hod. To je zhruba
6-8-násobok životnosti kvalitnej H4. Zhruba táto doba korešponduje zo
životnosťou celého motorového vozidla.
Tepelný
režim.
-Prevádzková teplota HID je o 50-150 stupňov nižšia než je
prevádzková teplota klasických halogénok, preto v
telese svetlometu nespôsobuje žiadne škody. [Oproti halogénom zo
spotrebou 55W má HID spotrebu ledva 35W čím logicky produkuje aj
ďaleko menej odpadového tepla.]
Energetická
náročnosť
-Oproti klasickým halogénom zo spotrebou 55 W-je nárok systému
HID ledva 35 W- ..
Blueshift
- Po prevádzkovaní niekoľko stoviek hodín, sa dá spozorovať
mierne zmodranie svetelného lúča. Toto " zmodranie " je
v rozsahu cca. 150-300 K.
Prečo
je modrá pri zapnutí?
-V
kapsule HID sa nachádzajú pri prvom zapojení mikroskopické čiastočky
kovov. Cca 30 sec trvá kým v atmosfére vzácnych plynov zhoria a svetlo
vybledne. Horenie týchto kovov je viditeľné modravým jasom.
Cenník
:: Montážna sada: od 14 500- [na všetky druhy xenónových svietidiel]
:: H4 Hi/Lo (Bi-Xenon):od 16 800,-
:: D2S/D2R výbojka (továrenské xenónové lampy: od 3 000,- /krab.
:: Náhradná výbojka /ks: 3 000,- (všetky okrem H4), H4:4 000 ,-
:: Trafo /krab: 5 000,- [24V: 6 000,-]
Ceny
sú orientačné bez DPH na ich tvorbe sa nemalou mierov podieľa kurz SK.
presné a aktuálne informácie podáme pri kontakte na naše telef. čísla
alebo pri osobnom stretnutí.
Garancia.
-Na nami distribuované a montované zariadenia poskytujeme úplnú záruku
na bezplatnú výmenu všetkých komponentov po dobu 2 rokov od dátumu
montáže alebo predaja.
Čo
je v krabici ?
- Xenónové výbojky [2 ks] (H1,H3,H4 Hi/Lo,H7, 9003,9005,9006, a iné...)
- Riadiaca elektronika [2 ks]
-V prípade H4 Hi/Lo + spínací modul [2 ks]
- Upínanie spony, káble, šróby, montážny návod.
|